Tuesday, August 7, 2012

Boidata Lengkap Dr.Mohd Khairul Nizam



BIODATA:

Dr. Mohd Khairul Nizam bin Zainan Nazri adalah perunding cara kepada 2M Global Training & Consultancy. Berkelulusan Ph.D  Usuluddin (al-Quran dan Hadith) daripada Universiti Malaya, beliau juga sebelum itu pernah melanjutkan pelajaran di Universiti Islam Antarabangsa pada peringkat Master (MAIRKH Islamic Revealed Knowledge in Hadith) dan peringkat Ijazah (BAIRKH Majoring in Fiqh wa Usulihi & Minoring in Psychology).

Dr. Mohd Khairul Nizam  berpengalaman luas dalam bidang pendidikan, pengendali  sesi kaunseling, mengendalikan lebih dari 500 ceramah kegamaan dalam pelbagai topik dan mengendalikan lebih dari 50 siri program motivasi yang melibatkan para pelajar diperingkat sekolah sehingga Universiti. Beliau telah mula berjinak-jinak dengan karier dalam bidang pendidikan dan motivasi semasa di universiti sebagai rakan pembimbing untuk para pelajar yang memerlukan khidmat sokongan belajar dibawah SLEU UIA yang dikenali sebagai “peer”. Ketika bergelar seorang pelajar, beliau telah melaksanakan dan menjalankan lebih dari 20 program motivasi di sekitar lembah Klang, Alor Star dan Ipoh. Manakala secara rasmi  menjadi guru GSTT di beberapa buah sekolah sekitar Ipoh diantaranya Sekolah Men. Agama Izzuddin Shah Ipoh (Tingkatan 6), sekolah yang melibatkan pelajar satu Malaysia dengan berbilang bangsa iaitu SRJK( C ) Bercham dan SRJK (T) Kampung Simee. Setelah itu, beliau juga pernah mengajar di beberapa buah kolej swasta disekitar lembah Klang seperti British Malaysian Institute, SEGI College, Stanford College, Olympia College dan International Islamic College dengan mengajar matapelajaran Pengajian Islam, Pengajian Malaysia dan Pengajian Moral. Beliau amat disukai oleh pelajar berbangsa cina dan india diatas gaya persembahan semasa syarahan didalam kelas bahkan mereka sukar untuk tidak menghadiri kelas beliau.

Semasa beliau bertugas di International Islamic College beliau telah memegang beberapa jawatan penting disamping tugas hakiki iaitu menjadi kaunselor dan warden kepada pelajar. Beliau aktif dalam sesi kaunseling dan telah melakukan lebih dari 100 sesi dan melaksanakan aktiviti motivasi untuk para pelajar. Setelah itu beliau dianugerahkan Certified Personel  Advancement Skills : Module 4 oleh Cdc. Setelah itu beliau telah dilatih secara khusus oleh Prof Dr.Noraini Ahmad (Profesor Kaunseling dari UIA) untuk mengendalikan sesi kaunseling seperti Counselling Intervention, Individual  and Group Counseling. Disebabkan cara dan kaedah pengajaran beliau yang disukai oleh pelajar pada tahun 2005 beliau telah  dianugerahkan Best Lecturer Based on TER oleh pihak kolej.

Semasa berkhidmat di Universiti Malaya beliau begitu aktif menyampaikan pelbagai syarahan kepada para pelajar diantaranya kepada para pelajar kursus jangka pendek dari Sweeden dalam program “Crash Course in Islamic Studies”. Selama dua tahun berturut-turut beliau diamanahkan untuk mengajar subjek Sceinces of Hadith. Beliau turut menyampaikan syrahan berkenaan Islam kepada para pelajar perubatan, kejuruteraan, pelajar asasi sains, pimpinan pelajar, menjadi ahli panel forum perbandingan agama dan memberikan syarahan motivasi kepada para pelajar dikolej-kolej kediaman. Disamping itu juga beliau sering dijemput memberikan syarahan agama di UKM, Uitm dan Usim. Beliau juga terlibat sebagai ahli kongres Profesor Negara dengan mewakili Jabatan al-Quran Hadith UM menghadiri kongres pertama pada tahun 2011. Beliau juga telah dilantik sebagai ahli panel penilai MQA sejak tahun 2009 sehingga sekarang.

Beliau juga aktif dalam dunia penulisan dimana beliau telah menjadi editor kepada lebih dari 30 buah buku bercorak agama terbitan Pustaka al-Hidayah, Menulis buku pertama beliau bertajuk “Motivasi Gaya Rasulullah”, Menariknya buku ini telah terjual lebih dari 1000 naskah dalam masa 2 minggu dan telah diulang cetak dalam tempoh sebulan. Buku kedua beliau sebagai penulis bersama bertajuk "Dahsyatnya Doa Isteri", dan terkini "Buat Pahala Free Gaya Rasulullah". 

Beliau  menulis lebih dari 20 artikel ilmiah yang telah diterbitkan didalam prosiding, buku dan jurnal berwibawa diantaranya ialah dua artikel didalam World Journal of Islamic History and Civilization (WJIHC) IDOSI pada tahun 2012. Beliau juga aktif membentangkan kertas kerja diseminar peringkat kebangsaan dan antarabangsa disamping menjadi pembentang jemputan untuk topik-topik khusus dalam seminar-seminar yang dijalankan oleh IPTA. Terbaru pada tahun 2012 adalah di International Conference on Knowledge, Culture and Society (ICKCS) Jiju Korea.

Selain memberi tumpuan kepada kerjaya sebagai seorang Pensyarah Kanan, pernah diamanahkan sebagai Penyelaras Institut Kefahaman Quran dan Sunnah, dan sekarang beliau adalah Timbalan Dekan Akademik dan Penyelidikan. Dr. Mohd Khairul Nizam  juga bergiat aktif dalam program-program komuniti di mana beliau menjadi motivator untuk para pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan UPSR,PMR dan SPM. Beliau juga turut memberi ceramah secara kerap di Security Commission, LHDN dan beberapa Institusi keagamaan yang lain. Diantara program yang telah beliau jalankan program Sinar Mata Hati bersama Prof. Dr. Muhaya Muhammad dimana beliau telah membentangkan motivasi bertajuk “ Inspirasiku adalah Rasulullah: Celik hatiku keranaMu Rasulullah”.Terkini beliau adalah pengendali blog http://motivasigayarasulullah.blogspot.com/.

Adalah menjadi salah satu objektif utama beliau untuk berkongsi sedikit pengetahuan dan pengalaman yang telah diperolehi agar dapat disalurkan kepada mereka-mereka yang berminat untuk membina kecemerlangan diri, masyrakat dan negara.



No comments:

Post a Comment